Kupovina automobila (uputstvo za žene)

Moram da se zahvalim bratu i tati što su me pustili da sama pronađem auto. Potraga je trajala tri i po meseca, a o polovnim automobilima sam naučila sve ono što nikad nisam želela da znam. Hvala i svim prijateljima i kupcima i prodavcima koji su nesebično delili svoje znanje i iskustvo sa mnom, jer im je, kako je većina prokomentarisala, bilo interesantno što žena sama kupuje auto i zaista su se svi trudili da pomognu. Ovaj blog post je namenjen svim ženama kako njihova potraga ne bi trajala tri i po meseca, a i kao podsetnik sebi, jer kada ne želiš da imaš neko znanje u samom startu, brže ti ispari. 

AUTO ZA GRADSKU ILI MEĐUGRADSKU VOŽNJU

Razmislite da li vam auto prevashodno treba za gradsku ili za međugradsku vožnju:
- automobili sa malom kubikažom su obično manji potrošači u gradskoj vožnji
- automobili sa većom kubikažom su obično manji potrošači u međugradskoj vožnji
- ako želite automobil za međugradsku vožnju, mnogo manje se zamarate ako vozite automobile dugačke 4m i više
- automobili sa malom kubikažom znaju da budu bučni u toku vožnje na otvorenom putu, proverite to
- obratite pažnju na KS (konjsku snagu). Ako planirate auto da koristite pre svega za međugradsku vožnju, KS treba da bude veća kako auto ne bi bio trom prilikom preticanja. Upoređivanje KS nije dovoljno da zaključite da li je jedan auto tromiji od drugog. Ovde uticaj ima i težina auta. Što je auto teži, zahteva veću KS.
- niski automobili su stabilniji za velike brzine u vožnji

MOTOR

Fiat-ovi multijet 1.3 motori su trenutno najbolji na tržištu. Poneki Suzuki ima ovaj motor ugrađen iako to ne piše na samom motoru jer Suzuki ne želi da reklamira Fiata-a. Ako je Suzuki kupljen u Srbiji, pozivom Suzuki predstavništva i davanjem podataka o automobilu dobijate pouzdanu informaciju da li je u njemu multijet motor ili ne. Multijet motori su uvek dizel.



Citroen C3 1.4 hdi diesel motor je second best.

Kada vam se dopadne automobil, proverite na sajtu www.whatcar.com koju ocenu je dobio i koju tačno varijantu tog auta preporučuju. Moj savet je da ne razmišljate o automobilima koji su dobili ocenu ispod tri. Evo primera kako izgleda kritika: http://www.whatcar.com/car-reviews/used/ford/fiesta-hatchback/summary/23676-5

Motori sa lancem umesto kaiša ne zahtevaju veliki servis koji inače košta oko 200 EUR i radi se na 50-70,000 km, u zavisnosti od auta i ličnog ubeđenja sagovornika. Ovo ne mora da bude presudno u kupovini auta, ali ako postoji varijanta motora sa lancem, što da ne?

Nažalost, mnogo se manipuliše stanjem kilometraže na uvezenim automobilima. Što je auto manje "prešao", to bolje, naravno, ali ne možete u to biti sigurni gledajući u navedeni podatak o kilometraži. Ako je auto bio u vlasništvu firme, to je siguran znak da je mnogo prešao i ja bih izbegavala kupovinu takvih automobila.

Nakon probne vožnje, proverite odmah da li ima kapljica vode na čepu od ulja - što bi bio znak da motor nije u redu. Kada ste već tu, povucite merač ulja i ako vidite da dimi iz te cevi to je takođe znak da je motor loš.

Još jedan znak da je motor loš je kada iz auspuha izlazi crni dim na lagan gas. Ako iz auspuha izlazi beli dim, to je znak da dizne na motoru nisu dobre, a dizne su veoma skupe. Dakle, iz auspuha ne sme okom da bude vidljiv nikakav dim.

Ako primetite da su volan i menjač pohabani, to je znak da je auto vožen agresivno.

Ako auto vuče u jednu stranu prilikom vožnje, to može biti znak da je udaren ili da je naleteo na neku rupu. Cena popravke može biti samo 50-60 EUR, ali može biti i mnogo ozbiljnija od toga, pa dobro razmislite da li ćete da kupite takav auto.

Ako kupujete automobil na autoplacu, očekujte da će oni dobro oprati motor pre nego što ga izlože. Međutim, ako motor nije opran, a vidi se da ne ispušta ulje, to je odličan znak, tako da nije na odmet da tražite da pogledate stanje motora. Tom prilikom bacite pogled i na limariju ispod haube - ako je auto bio udaren, iz ovog ugla mogu lakše da se primete nepravilnosti i dokazi o udesu.



LIMARIJA

Limarija na "garažiranim" automobilima je neuporedivo bolja i ako auto kupujete na osnovu intuicije i zdravog razuma ;), onda gledajte samo garažirane.

Obavezno proverite u kom stanju je limarija oko rezervnog točka ako ne možete da se sagnete i pogledate kako auto izgleda ispod.

Tojotini automobili iz nekog razloga imaju jako dobru limariju, čak i kada nisu garažirani.

Auto mora da ima sve simetrične linije a to se lakše utvrdi kada ga gledate otpozadi. U suprotnom je to znak da je bio udaren.

Obratite pažnju na blatobrane. Ako su već počeli da korodiraju, znači da nije dobro odrađena zaštita i tu nema prave popravke.

CENA, TROŠKOVI ODRŽAVANJA I PAPIROLOGIJA

Obično su automobili koji se prodaju preko autoplaceva skuplji. Ali, pozovite ipak da proverite cenu. Meni se desilo da mi je prodavac sa autoplaca rekao da je poslednja cena za koju bi mi dao jedan Suzuki 500 EUR ISPOD NAVEDENE CENE na sajtu www.polovniautomobili.com?!?!

Automatska klima je iz nekog razloga bolja od manuelne klime, odnosno, takvi automobili su više na ceni.


Automobili sa "metalik" bojom su takođe više na ceni, iz meni nelogičnih razloga.

Ne postoji mnogo adekvatnih servisa za automobile sa
 "automatik" menjačem u Srbiji, jer su oni još dosta retki...

Mat automobili su najskuplji. Jeftinija i češća varijatna "mat" boje je zapravo dobijena lepljenjem nalepnica jer je to mnogo jeftinije od prave mat boje.

Posedovanje automobila sa Euro 3 emisionom klasom motora je postalo jako skupo u Nemačkoj zbog izmene zakona početkom 2015. godine, tako da je automobilima sa ovim motorima dosta pala cena u Nemačkoj, pa ako imate varijatnu da jedan takav uvezete, sigurno je isplativo.

Japanski automobili nisu toliko skupi za održavanje kao što postoji predrasuda, a i u proseku se daleko ređe kvare, tako da vas svakako neće izaći skuplje održavanje japanskih automobila. Moje lično mišljenje da je veoma pametan potez da žena kupi japanski automobil prosto zato što se gotovo uopšte ne kvare, ali sa ovim se većina muškaraca sa ovih prostora neće složiti. 

Lamela na kvačilu je jeftinija od plivajućeg zamajca, samim tim vozila koja imaju lamelu su jeftinija za održavanje.

Obavezno proverite u kakvom stanju su gume. Kupovina sve četiri nove gume nakon kupovine auta može da bude veoma skupa stavka. Četvorocifren broj koji ćete pronaći na gumi oznaćava sedmicu i godinu kada je guma proizvedena. Npr, ako pronađete bro 2313 - to žnači da je vaša guma proizvedena negde maja (23. sedmica) 2013. (13) godine. Ako je guma starija od šest godina, bez obzira na "šaru", struktura gume je izmenjena i više nije za vožnju i morate da planirate da kupite novu.

Obavezno pitajte kada je poslednji put urađen mali, a kada veliki servis.

Ako je auto već registrovan u Srbiji, vi kao kupac, bez obzira što je to zakonska obaveza prodavca, plaćate porez na promet za taj auto. Taj porez je 2.5% od tržišne cene polovnog automobila prema proceni nadležne Poreske uprave u gradu gde je auto registrovan.

Ako je auto registrovan u vašem gradu, onda plaćate novu saobraćajnu dozvolu, a ne i nove tablice.

Ako kupujete neregistrovan auto u drugom gradu, imate opciju da platite tablice na jedan dan koje koštaju od 2,500 - 4,000 din.

Ako kupujete neregistrovan tek uvezen auto, plaćate registraciju, saobraćajnu dozvolu i tablice. 


I tako...

NEKE PREPORUKE

Citroen C3
Go for… 1.4i SX
Avoid… 1.1/Sensodrive

Toyota Yaris
Go for… 1.3 VVTi GS 5dr
Avoid… 1.0 S 3dr

Lancia Ypsilon (ili Chrysler Ypsilon)
Go for… 1.3 multijet

Mazda 2
Go for… 1.25 S
Avoid… 1.6 Sport or Capella

Mitsubishi Colt
Go for… 1.1 Classic
Avoid… 1.5 CZT

Ford Fiesta
Go for… 1.25 Style Climate 5dr
Avoid… 1.3 Finesse 3dr

Suzuki Swift
Go for… 1.5 GLX
Avoid… 1.3 diesel

A kocka je pala na...